středa 15. března 2017

Jaký vliv mají youtubeři?

Původně jsem chtěla psát o úplně něčem jiném a to přidat nějaké to OOTD, ale nakonec jsem se rozhodla pro článek s tímto tématem.
Byla jsem o víkendu s přítelem a přáteli v hospodě a kamarád, jakožto strážník městské policie, nám vyprávěl historky z pracovního týdne. Předem upozorňuji, že neuvádí konkrétní jména ani jiné osobní údaje. Vyprávěl nám o jednom pracovním zážitku a právě ten mě navedl na tento článek (o co jde se dočtete níže). A co ti youtubeři? Jaký je jejich vliv na společnost nebo lépe řečeno na mladistvé?

Já proti youtuberům nic nemám. Sama jsem několikrát přemýšlela mezi blogem a vlogem na Youtube. Vlastně si myslím, že to není úplně špatný nápad, ale záleží také jakou kategorii sledujete či natáčíte.
V následujícím povídání jsem rozdělila youtubery a jejich videa do kategorií, které jsou nejvíce populární a popsala, jak můžou pozitivně či negativně působit na své diváky. Bohužel všechny kategorie mají společné jedno a to využívání youtuberů jako marketingového nástroje, přes který se firmy snaží ovlivnit tisíce diváků, aby si kupovali nebo používali právě jejich produkty.

1. MÓDA, KOSMETIKA A HOLČIČÍ VĚCI
Pokud holky sledují videa o módě, kosmetice či takových těch holčičích věcech jako natáčí třeba Shopaholic Nicol nebo Týnuš Třešničková, tak nějak zvláštní negativní vliv to na ně mít nebude. Jediné co, tak si mladší naivnější děvčata můžou myslet, že začnou dostávat oblečení a kosmetiku zadarmo a k tomu budou slavné a to jen tak po prvním natočeném videu.

Shopaholic Nicol (zdroj)
2. HRY A GAMEŘI
A co herní videa? Popravdě můj přítel sleduje pár takových youtuberů. Bohužel to může mít neblahý vliv na mladší chlapce, kteří si pak myslí, že nemusí pracovat a uživí je sezení u počítače, dávání to na Youtube a čekaní, že zbohatnou. Poté by mohli místo pořádné práce takhle posedávat u her s vidinou velkých peněz. Známým českým youtuberem v této oblasti je Jirka Král.

3. DIY, VAŘENÍ A RADY
Videa s tématikou DIY, vaření a vychytávkami moc mě baví. Často je sleduji a to hlavně, když mi opravdu něco nejde a bojuji s tím nějakou dobu. To si to pak vyhledám a zkouším. Teď mluvím třeba o vázání kravaty. Takže z takových videí si můžete odnést samé pozitivní dojmy (pokud se však nejedná o výrobu bomby).

4. VIRÁL
Pokud není děj nadměrně přehnaný a osoby vystavovány nadměrně stresovým situacím, tak mě videa baví. Negativní na tom je to, že diváci můžou chtít zkusit kruté vtípky na svých kamarádech a věřte mi, zas taková sranda to není. Kord když se jedná třeba o děšení v maskách. Mými oblíbenými youtubery jsou Viral Brothers a Čau tady Pavel.

Viral Brothers (zdroj)
5. SPORT, FITNESS A MOTIVACE
Popravdě vůbec neznám žádného youtubera v této oblasti, jelikož to není zrovna můj šálek kávy. Kvůli tomuto článku jsem si pár videí našla, abych byla v obraze. Pro někoho, kdo chce začít cvičit či posilovat je v tom ta motivace, která na diváka zapůsobí a on začne také. Což je v podstatě super, akorát všeho s mírou.

A DÁL?
A teď k tomu příběhu mého kamaráda a mladých neukázněných výrostků. Společně s kolegou je upozornili na nevhodné chování a znečišťování veřejného prostranství. Bohužel u jednoho z mladíků to vyvolalo dojem, že je zajímavý, nedotknutelný a asi frajer a začal drze odpovídat a ohánět se zákony a paragrafy jako jeden ze známých youtuberů, který si na tom postavil svou popularitu a to Mike je pán.
Nic proti němu nemám, ale co si budeme povídat, kdyby Vás někdo natáčel a poučoval o Vaší práci během pracovní doby, taky by se Vám to nelíbilo. Nezastávám se v tomto případě ani policie a ani městských strážníků. Jsou mezi nimi i ti, co svoje pravomoci zneužívají.

Samozřejmě kamarád v tomto případě, kdy byl chlapec nezletilý, celý incident řešil voláním rodičům, takže to proběhlo v pohodě. Mně jde spíš o to, co je to za dobu, když se nějaký mladík podívá na takové video, kde si myslí, že je to všechno v pořádku a autor je frajer a pak se tak chová sám ve skutečnosti. Teď z toho vyvázl, ale co udělá příště?
Proto si myslím, že přesně taková videa, ač někomu přijdou strašně vtipná, mají negativní vliv na mladé lidi, kteří si pak myslí, že jsou nedotknutelní a můžou si v podstatě dovolit všechno.

logo (zdroj)

V článku píši o mladých lidech, jelikož největším procentem diváků jsou právě oni. Celý článek bych asi shrnula tak, že youtubeři mají ve světě velký vliv. Někdy holt dobrý a někdy špatný, ale to už je na každém z nás jak se zachová a co si z videa odnese. Tisíc lidí, tisíc chutí. Každý jsme nějaký a myslím, že toho bychom se měli držet a ne napodobovat někoho z videa. Je dobré mít své oblíbence, ale do jisté míry.
A jaký je Váš názor na vliv youtuberů ve společnosti?
S láskou 
  Linda 

43 komentářů:

  1. Dobrý článek, ono záleží, kdo se na to dívá a jak o tom přemýšlí. Je fakt, že pro některý můžou být youtubeři zmínění ke konci jako "inspirace" jako idol. Mně ty videa příjdou úplně mimo, nedokázala bych se na ně dokoukat. Je to škoda, že zrovna tento vzorec chování si děcka berou za příklad a že oni, ti konkréétní youtubeři něco podobnýho dají bez přemýšlení a soudnosti na net.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máš pravdu, každého to ovlivní jinak. Pro některé jsou to idolové, ale nechápu, jak si někdo může nějakého takového youtubera dát za idola brát. Taky mě to mrzí, že si z toho děti berou příklad, ale asi se doba mění a bůhví jak to bude za pár let. Oni ty youtubeři co dají na internet něco takové chtějí hlavně peníze, bohužel už nemyslí na následky.

      Vymazat
  2. Já mám ráda Nicol a Kovyho. Nicol mi přijde sympatická, tak se občas mrknu. Kovy na mě působí jako chytrý kluk, má smysluplná videa, často i poučná a vtipná. :) Jinak úplně nesnáším blbečky z TVTwix, nebo jak se jmenují. Je to přesně ten typ kluků, který jsi popisovala. Mistři světa, když dají na kanál, jak na ně nadává nájemnice apod. Pak taky nemám ráda Pstruha, ani Bejra. To jsou prostě pro mě lidi, kteří by (podle mého) vůbec videa vydávat neměli :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo Nicol mám taky ráda, Kovyho znám jen z doslechu. Mám ráda když se u daného videa můžu odreagovat od okolního světa a na chvíli vypnout. Tak to neznám, ale asi to nebude nic extra jestli to jsou takoví ti blbečci jak jsem popisovala :D Bohužel i tací jsou a smutné je, že si myslí, jak vtipní a super nejsou :D

      Vymazat
  3. Neštěstí je tak trochu i to, že si člověk může publikovat co chce, a bohužel někteří mladí lidé absolutně netuší o čem mluví, ale mají potřebu se na vše vyjádřit, dělat hnusné pranky a bůhvíco. To je potom trošku neštěstí, protože hlavně mladší se toho snadno chytají :( Já sama ráda koukám na neškodná videa o kosmetice a oblečení, je to hezký oddych, ale myslím, že od toho by youtube měl být :)

    Cosmokočka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máš pravdu, to je také dost smutné, když člověk točí videa nebo píše a absolutně o tom nemá ponětí, ale dělá to jen proto, aby byl zajímavý. Přesně tak, jelikož neví co je už za hranicí. To já také ráda koukám na taková videa u kterých si oddechnu :)

      Vymazat
  4. Moc pěkný článek. Já osobně ráda youtubery sleduji, ale velkou vliv na mě nemají. Občas se nechám ovlivnit nějakým produktem, který si koupím, ale jinak asi nic. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc, jsem ráda, že se ti článek líbí :) Ono hold záleží na jaká videa se lidé dívají a co si z toho odnášejí. Tak to jsme na tom stejně, občas si pořídím něco, co se mi ve videu líbí :)

      Vymazat
  5. wow thanks for the share !

    would you like to follow for follow ?

    My Nail art tut.

    Check out my ♥Instagram ,Blog╚ovin and
    Google✚

    Stay Gold

    OdpovědětVymazat
  6. Super článek. Máš pravdu. Jinak k tomu příběhu tvého kamaráda - dnešní mladí lidé opravdu nemají téměř žádné zábrany, naprosto to nechápu. Teď asi budu znít strašně "staře", ale když mi bylo 15, nikdy jsme si nedovolili být tak drzí, jako jsou dnešní "děti". Ať už na rodiče, na důchodce, na kohokoliv. A myslím, že Mike je pán jen k této drzosti přispívá. Viděla jsem pár videí a děs. Stejně tak sprostý FattyPillow. To je děs, pak děti nemají mluvit sprostě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc :) Také to nechápu, já jsem měla respekt snad ke všemu co šlo, ale oni jsou drzí a je ji všechno jedno. Ale přesně jak píšeš ty, tak bych to taky napsala a je to pravda. Samozřejmě ne všichni jsou takoví, ale velké procento ano. Právě že také si to myslím a další takoví k tomu také nepřispívají moc dobře. Akorát v dnešní době je bohužel dost faktorů, které lidi ovlivňují :/

      Vymazat
  7. Čas od času se dívám videoblogi-především na make-up. Je to super-můžete dozvědět hodně :)
    S pozdrave
    body-and-hair-girl.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to zajímavé tyhle videa, vždycky žasnu, jak některé líčení až jde vytvořit :)

      Vymazat
  8. V tom maš pravdu, youtuberi majú vplyv na mládež. Ja sledujem väčšinou zahraničné youtuberky, u nás nie je nik taký dobrý, aby ma zaujal. Páčila sa mi Petra Lovely hair,no postupne ma nejako omrzela. :/

    Rebelliouslily

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mají značný vliv na mládež, je to tak. Já se občas na něco podívám, ale spíš čtu blogy. Tak na tu se občas podívám, když mě něco zrovna zajímá ohledně kosmetiky :)

      Vymazat
  9. Pěkně napsané :) osobně nic proti youtuberům nemám, některé velmi ráda sleduju. Ale podle mě záleží hodně na věku sledovatelů- jak oni se dají ovlivnit. Zní to hloupě, ale já bych zakázala malým dětem toto sledovat - nikdy se neví, co je bude inspirovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc :) To já také ne, ale najdou se mezi nimi pár takových, kteří mi přijdou na Youtube úplně zbyteční. Mám ráda, když někdo tvoří videa z kterých si něco odnesu. To máš pravdu, je to o tom, kdo na to kouká a co si z toho vezme. No právě, ale když vidím svojí 10-letou sestřenici na Instagramu, tak už je asi pozdě :D :/

      Vymazat
  10. Tak to mi hovoris z duse, podla mna hlavne tie viral videa su strasne( ked ide o strasenie ludi). Ved niekto z toho moze dostat realne infarkt alebo sa mu moze nieco zle stat. A tie hry no... ja som ucitelka a prave deti, ktore sa najmenej snazia sa idu hrat na velkych youtuberov a tocit hry, ze budu bohaty a nic nemusia robit.... Internet je velky nastroj a nevychovava zrovna najlepsie, malokto si pozrie video kde sa rozprava o ucte, o tom, ze sa nema ublizovat, ze treba pomahat, ze netreba robit zle veci. Stale je v prevahe opak a potom si niekto mysli, ze moze konat rovnako, bez akychkolvek nasledkov za svoje ciny. A najhorsie na tom je, ze je to castokrat aj pravda...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mi také přijde hrozné, já sama bych měla pomalu infarkt. Přesně tak, nikdo nemůže vědět dopředu jak se ten druhý zachová. To je ale pak hrozně smutný, jestli to tak opravdu je, ale věřím, že hodně dětí si to myslí. Tak taková videa bohužel asi ani nejsou populární a proto to moc mladé nezajímá. Bohužel, vidí ve videu, že se dotyčnému nic nestalo, tak to zkouší také a to je smutné.

      Vymazat
  11. Já myslím, že to, jaký vliv mají youtubeři, by bylo na celou sérii článků.. Ale co se mě týče, tak souhlasím s tím, že nakonec stejně záleží jen na nás - na divácích, co si z toho videa vezmeme jak se jím necháme ovlivnit.. Já sama teď už videa moc nesleduju, vlastně mám ráda jen videa od pár veganských youtuberech, které ukazují, co během dne jedly, čerpám z toho inspiraci, jelikož o veganství sama přemýšlím a navíc jsou tak pozitivní, že mi vždy zlepší den po ránu :) A pak občas kouknu na nějaké vyloženě holčičí videa, ale to jen spíš tak na relax :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máš pravdu, dalo by se o tom psát pořád dokola. Přesně tak, také si to myslím, záleží na tom co si z toho odneseme a hlavně na co koukáme. To věřím, musí to být zajímavé, ale je super, že si z toho bereš co chceš a inspiruje tě to takovým směrem, kterým nikomu neubližuješ :) To znám :)

      Vymazat
  12. Podla mna je super, ze exituje youtube a ludia sa mozu realizovat. Je to na kazdom, treba odvahu a neprestavat makat a robit to hlavne pre seba a necakat po mesiaci milion sledovatelov

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máš pravdu, na Youtube se můžou lidé realizovat, to já neodsuzuji, ale v nějaké míře. S tím makáním to tak je i u blogu a stejně jsou tací, kteří si myslí, že budou hned slavní, bohužel.

      Vymazat
  13. Psala jsem jednou podobný článek o blogerech, ten vliv je obrovský! Hlavně na tolik mladé geneace, oni můžou tolik změnit, pomoci tolika věcem a vůbec to nevyužívají a vůbec nikam nevedou ty lidi. Hrozně mě to od nich mrzí, na to, jakou mají sledovanost jsou vážně jednoduchý. Nic proti nim taky nemam, ale jednoduše by s tím něco mohli dělat.
    Motivace, životní prostředí, politika, učení, školy... Někam lidi směřovat. :)
    Ejnets in Lisboa
    Zajímá tě cestování? Přidej se do naší skupiny pro Czech Travel Bloggers TADY :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsem si ten článek našla a zjistila jsem, že ho mám daný v záložkách, co si chci přečíst :D Takže si ho určitě pročtu :) Přesně tak, někteří vedou své diváky hodně špatným směrem, ale jde také o to, kdo se na ně dívá a jak je vychovaný v normálním životě, aby rozlišil co je dobře a co už ne. Já právě také nic proti youtuberům nemám, ale souhlasím s tebou. Máš pravdu :)

      Vymazat
  14. kazdý ma nejaku zalubu niečomu sa venuje doba ide dopredu a prečo sa nevenovat niečomu takému ? ked je to to čo ho to baví ? ja mam rada bloovanie a tiež keby mi niekto do toho hustil nebola by som spoko , proste sto ludi sto chuti nech si kazdy pozera to co chce , rada si pozriem na ztb nejake super cestovatelske vloy alebo niečo vtipné ;)

    http://teenmumy.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já neříkám že se tomu věnovat nemůžou, ale spíš ať si uvědomí, a to myslím ty youtubery, kteří neukazují moc hezké chování, aby tak nekazili v podstatě děti, které tomu ještě tolik nerozumí. Já proti youtuberům nejsem, to ne, sama jsem o tom uvažovala, ale jako zesměšňování lidí či např. strážníků a porušování pravidel mi nepřijde jako něco, co by mělo inteligentního člověka bavit. To já také, ale jsou videa, která prostě ráda nemám :)

      Vymazat
  15. Vliv na malé děti je asi velký, ale tak snad mají rodiče, kteří mají zdravý rozum a uvedou je do reality. Nicméně článek je zajímavý, je potřeba si uvědomovat, že negativní vlivy číhají všude :-)
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mají, ale ty bohužel v některých případech ani nevědí co jejich děti dělají. Ale to už je na každém z rodičů jak své dítě vede. Děkuji moc. S těmi vlivy máš pravdu, všude hold něco číhá :)

      Vymazat
  16. Ja Youtuberov vôbec nepozerám, mňa to nejak nezaujíma, najmä keď vidím, že väčšina nie je hodnotných. No čo som si všimla, žiaľbohu majú veľký vplyv na deti a teenegerov. Čo je horšie, väčšina z nich v negatívnom zmysle. Ja ak si niečo pozriem, tak nejaké ukážky z hier a skrátka recenzie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono jak kteří, ale koukám na některé z nich, když se třeba nudím nebo nechci moc nad ničím přemýšlet, tak se podívám. To je právě to, co je hrozný. Já koukám na ty typicky holčičí videa nebo něco vtipného :)

      Vymazat
  17. Moc hezky napsaný článek, je šílené, co si dneska děti dovolí :/

    www.ftcfblog.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc, to jsem ráda. Bohužel, kamarád právě nemohl věřit svým uším, když slyšel, co si ten kluk dovoluje.

      Vymazat
  18. skvelá a aktuálna téma, žiaľ, vplyv majú obrovský, preto si myslím že by mali mať youtuberi rozum a prezentovať s rozumom, a rodičia by mali mať tiež prehľad, aby naozaj vedeli čo ich deti sledujú, a byť schopný im povedať svoj názor prečo ano/prečo nie sa takouto osobou inšpirovať...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také si myslím, že by měli točit videa, která něco cílovým skupinám dají a to v pozitivním smyslu. To máš pravdu, ale hodně rodičů to bohužel neví.

      Vymazat
  19. Dnes už vplýva na nás toľko tlakov a rôznych faktorov z akýchkoľvek médií, že podľa mna najmenším zlom je brainwashing v tejto YouTube forme nakoľko väčšinou nebývajú nastolené také real témy ktoré ovplyvňujú decká spôsobom ako politici v telke a pod. Inak téma na článok veľmi výstižná :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máš pravdu, Youtube je jeden z mála vlivů, které člověka může ovlivnit, ale bohužel i tak velké procento mladých si myslím, že ovlivní. Tak politici jsou bohužel sami o sobě hrozní a nechápu jak někteří můžou vůbec v takové pozici být. Televize je takový ten další faktor, který ovlivňuje. Díky moc :)

      Vymazat
  20. Popravdě.
    Nesnáším naší českou youtube scénu. Není ani jeden český youtuber, kterého bych měla ráda. Dřív jsem měla ráda Teri, ale ne. Ne, díky.
    Koukám jenom na americké youtuberky, které to mají v hlavě srovnané, nejsou to zaprodané bitches a mají podobný styl jako já.
    ÚPLNĚ S TEBOU SOUHLASÍM!
    Super článek! :) <3
    S láskou
    ♥JORIES♥

    http://basic-whitegirl.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako je pravda, že jsem na Youtube dříve koukla víc než dnes, ale nikdy jsem nějakého youtubera nesledovala dlouho a často. Tak to jsi hezky napsala s těma youtuberkama :D Jsem ráda, že se mnou souhlasíš a díky moc :)

      Vymazat